En dröm för Oscar – första hemmatränaren på fyra år med häst i Jämtlands Stora Pris

Det är fyra år sedan en hemmahäst startade i Jämtlands Stora Pris – men nu är det dags igen. Hemmahoppet Oscar Berglund njuter av att få sela ut Shocking Superman till storloppet.

– Det är en dröm man har haft sedan man började gå på trav och satt på publiksidan, säger Oscar Berglund.

Oscar Berglund beskriver Shocking Superman som en riktig drömhäst och tror inte att hästen är helt borta ur segersnacket i Jämtlands Stora Pris, om det klaffar lite. Oscar Berglund är första hemmatränaren på fyra år med häst till start i Östersundstravets största lopp.

Artikeln är också publicerad på osdsport.se

Hemmalaget har inte fått så många möjligheter att prova lyckan i Östersundstravets största lopp för året. När första upplagan kördes 1995 deltog Olle Carlsson med Gracious Adel och tog en fjärdeplats bakom vinnande Zoogin. Även 2002 hade Olle Carlsson starthäst i Jämtlands Stora Pris – den gången var det Candle Lights, som slutade oplacerad. Sanity, tränad av jämtländskan Malin Löfgren, gjorde två starter under Solvallaflagg där han slutade tvåa båda gångerna. 2015 var han återigen Östersundshäst, och slutade den gången oplacerad.

Sedan dess har ingen tränare med Östersundslicens haft häst till start i loppet. Men nu är det dags igen när succéamatören Oscar Berglund startar Shocking Superman.

– Då var det på tiden. Det är jättekul, det är på tiden att det händer något här i Östersund och Jämtland. Vi behöver få fram profiler både som tränare, kuskar och hästar. Det spelar ingen roll att det är jag egentligen. Vem det än hade varit, om det hade varit Daniel Wikberg eller någon annan som hade haft häst med i loppet hade det varit jättebra för Östersundstravet. Sedan är det en bonus att det är jag den här gången, men det är välbehövligt. Vi måste synas utåt att vi också kan konkurrera på den här nivån, säger Oscar Berglund.

När 26-åringen från Brunflo gör debut i storloppssammanhang gör han det med en häst som redan har vunnit ett klassiskt lopp. Norske sexåringen Shocking Superman vann sitt hemlands största lopp för treåringar, Kriteriet, för sin tidigare tränare Björn Goop. I det loppet besegrade han bland annat Looking Superb, finalist i Elitloppet och just nu favorit i Oslo Grand Prix på söndag. Shocking Superman var också knappt slagen tvåa i det norska Derbyt.

– Han har slagit otroligt många bra hästar, som Ferrarri B.R. och Looking Superb. Det är klart att han är säkert kapacitetsmässigt lika bra som dem. sedan har han kanske haft en krokig väg hittills med lite skavanker. Men samma kapacitet som dem tror jag att han har, säger Oscar Berglund.

Det var en slump att jag fick en andra chans och då var det inget att fundera på.

Han blev erbjuden att köpa Shocking Superman för 1,5 år sedan, men då var hästen för dyr. Sedan dök en ny chans upp i höstas när hästens tidigare ägare gick bort och alla hans hästar blev till salu.

– Det var en slump att jag fick en andra chans, och då var det inget att fundera på. Han kom i oktober från Björn Goop och var startklar redan då. Men när man bor här uppe är banorna inte så roliga i oktober-november, så vi valde att gå direkt till vinterträning. Jag tror att vi har igen det i efterhand, men man var sugen på att starta redan då, säger Oscar Berglund.

Debuten dröjde till mars på Leangen. Där blev det en andraplats och så har även de tre ytterligare starterna i Oscar Berglunds regi slutat.

– Första starten på Leangen var han jättedålig, tycker jag. Vi fick skruva i både skor och brodd när vi kom fram. Vi hade tänkt köra barfota, men det snöade över fjället och när vi kom fram. Jag tror att brodden ställde till det den gången. Gången efter på Bergsåker gick han ett topplopp bakom Nobel Amok, spurtade jättebra och hade alla krafter kvar. Då började jag tänka att det här kan bli rätt bra. Gången efter körde Ulf Ohlsson på V75 och då hade han kunnat nypa Michelangelo Ås om loppet hade varit lite längre. Då sa Ulf att det här är en riktig skjutare. Han sa att den här ska jag vara rädd om, att det är en elithäst. Det tar man till sig när man hör från en sådan storkusk. Loppet efter på Gävle var han grym utvändigt ledaren, han har egentligen gjort det bättre och bättre hela tiden, säger Oscar Berglund.

Då sa Ulf att det här är en riktig skjutare.

Det tar man till sig när man hör från en sådan storkusk

På lördag är det dags för Shocking Superman att för första gången mäta krafterna med den äldre eliten. Hästen har lottats till ett perfekt läge i Jämtlands Stora Pris, med innerspår bakom bilen. Oscar Berglund är försiktigt optimistisk om hästens chanser.

– För det första är det kul att bara delta. Det är en dröm som man har haft sedan man började gå på trav och satt på publiksidan, att en gång få vara med själv. Framför allt är väl både jag och hästen med för att lära i år. Men vi fick ett drömläge  och de springer inte ifrån honom i alla fall. Skulle det lösa sig kanske inte bara till 100 procent utan kanske 110 procent, då kan han vinna loppet. Det vill jag tro i alla fall. Annars är det ingen mening att vara med. Jag tror att han säkert springer 1.10,5 på innerspår och det är ungefär det de brukar vinna på. Han måste ha hjälp på vägen, men det måste alla som ska vinna det där loppet. Han har säkert lika hög kapacitet som de andra, men det är väl hårdheten som saknas, han har bara gjort 19 starter och de andra har väl gjort det dubbla, om inte det tredubbla. Jag tror att Milligan’s School kan sitta i ledningen och min förhoppning är att vi får rygg på den. Sedan vet man inte, det kan komma någon före och vi får tredje invändigt. Då blir det lite jobbigare, men får vi rygg ledaren blir det jäkligt spännande.

Oscar Berglund hade ett fantastiskt fjolår med bland annat en V75-seger på hemmaplan då Hope and Dreams vann med Emilia Leo, en nära vän till Oscar, i sulkyn.

Oscar Berglund hade ett fantastiskt fjolår med 32 i segerprocent och 1,6 miljoner inkört till stallet. Höjdpunkten var när hans Hope and Dreams vann ett V75-lopp under Jämtlands Stora Pris-dagen med Emilia Leo i sulkyn.

– Det var fantastiskt. Hope and Dreams är en riktig hedersmärr, så det var kul att hon fick sätta pricken över i den dagen. Publiken på andra sidan höll på att riva stället när hon vann. Jag har aldrig hört sådant jubel. Emilia Leo är en nära kompis som hjälper mig mycket. När jag har problem med någon häst brukar jag ringa henne, hon är duktig på små klurigheter. Det var kul att ge tillbaka något till henne, att hon fick vinna sitt första V75-lopp med min häst. Det var min största seger eftersom det var på hemmaplan. Det var mycket som var kul den dagen.

Emilia Leo är en nära kompis som hjälper mig mycket.

Det var kul att ge tillbaka något till henne

Den tränare med anknytning till Östersund som har lyckats bäst i Jämtlands Stora Pris är Per Linderoth. Han vann loppet 2017 med Daniel Redéns Västerbo Highflyer. Legendaren Jan-Ivan Eriksson är den med Östersundslicens som har lyckats bäst, han slutade tvåa bakom Anders Lindqvists The Bad Boy år 2000.

Lämna en kommentar